“Автоцивілку” будуть оформляти за новими правилами

18.07.2012 

Приватне акціонерне товариство "Виробничий комплекс "Лілея" пропонує послуги по виготовленню офсетних етикеток. Компанія здійснює друк етикеток в промислових масштабах за ексклюзивним дизайном, враховуючи усі побажання замовників.

У травні депутати остаточно схвалили зміни до Закону “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів” (ОСЦПВ). Новий закон, ймовірно, почне діяти вже з вересня поточного року. Страховики запевняють, що стануть платити з автоцивілки частіше і більше. Однак водії втратять частину привілеїв, таких як, наприклад, знижки за безаварійну їзду.

Медична несправедливість

Однозначним плюсом нового закону стане лібералізація процедури виплат по життю і здоров’ю потерпілих у ДТП. На сьогоднішній день максимальна сума, яку можуть отримати жертви аварій або їх родичі (у випадку, якщо в ДТП є загиблі), становить 100 тис. грн. Але на практиці “витрусити” з страховика таку компенсацію нереально.

Проблема в тому, що за законом компанії зобов’язані оплачувати лише ті витрати, які потерпілий може підтвердити документально. Але медицина в Україні де-юре є безкоштовною. А більшість лікарів, хоча і вимагають за свої послуги неабияку суму, офіційно підтверджувати отримання хабара, на жаль, не хочуть. Тому більшість потерпілих можуть пред’явити компаніям лише чеки на покупку ліків і рахунки за деякі платні процедури в клініках.

За даними компаній, середня сума виплати по збитку життю і здоров’ю потерпілих у ДТП в I кварталі с. р. коливалася в діапазоні 5-6 тис. грн. Для порівняння: середня компенсація по “залізу” становила 8-9 тис. грн.

Після вступу в силу закону громадяни, постраждалі в ДТП, отримуватимуть мінімальні гарантовані суми незалежно від того, підтвердять вони витрати на лікування чи ні. Страховик буде зобов’язаний виплатити гарантований мінімум автоматично, як тільки потерпілий пред’явить “лікарняний”.

Стартова сума компенсації складе 1/30 від мінімальної заробітної плати за кожен день лікування (37,8 грн. В день) протягом не більше 120 днів. Якщо витрати потерпілого перевищать цю суму і він зможе надати підтверджуючі документи (рахунки і чеки), страховик компенсує всі додаткові витрати в межах обумовленого законом ліміту в 100 тис. грн.

Абсолютні гарантії

Гарантовані виплати належать і жертвам ДТП, який отримав інвалідність. При інвалідності III ступеня компенсація складе 12 мінімальних зарплат (на даний момент 13 608 грн.), II ступеня – 18 мінімальних зарплат (20412 грн.). Якщо справа закінчиться смертю або інвалідністю I групи, гарантована виплата досягне 36 мінімальних зарплат (40824 грн.). Обов’язкова компенсація витрат, пов’язаних з похоронами, складе 12 зарплатних мінімумів. Однак загальна сума відшкодування, яку зможе отримати потерпілий або його родичі, не зможе перевищити 100 тис. грн.

Введення механізму гарантій – значний крок вперед у порівнянні з чинною системою. На даний момент втратила годувальника сім’я або отримав інвалідність громадянин можуть зажадати від страховика компенсацію втраченого доходу. Але гроші їм видадуть тільки при наявності офіційної довідки. Оскільки більше третини зарплат в нашій країні виплачується в “конвертах”, пред’явити необхідні документи часто буває неможливо. Якщо ж в ДТП гине пенсіонер або дитина, їхні родичі можуть претендувати виключно на компенсацію документально підтверджених витрат на ритуальні витрати.

Моральна шкода

Новий закон урізав суми компенсацій по моральному збитку, на які можуть претендувати жертви ДТП. Зараз максимальний розмір таких виплат становить 5% від 100-тисячного ліміту відповідальності по життю і здоров’ю, тобто 5 тис. грн. “Після вступу в силу документа відшкодування по моральному збитку не буде перевищувати 5% від суми компенсації, де-факто виплаченої постраждалому за шкоду, завдану його життю чи здоров’ю”, – розповідає Артем Резвін, заступник директора Департаменту врегулювання збитків СК “НАСТА”. Оскільки остання в більшості випадків не буде дотягувати до “стелі” в 100 тис. грн., Виплати по моральному збитку також впадуть.

У той же час найближчі родичі загиблих в ДТП громадян зможуть “автоматом” отримувати компенсацію морального збитку в розмірі 12 мінімальних зарплат (13608 грн.).

Ніяких знижок

Страховики і раніше будуть надавати старанним водіям пільги за безаварійну їзду. Але система розрахунку бонусів зазнає змін. Зараз система “бонус-малус” дозволяє компаніям робити знижки на поліси автоцивілки до 50% (за умови, що страхувальник не потрапляв в ДТП протягом 10 років). Надалі ж розмір максимальної знижки може бути змінений.

Відповідно до закону, порядок застосування і значення коефіцієнтів бонус-малус буде розроблятися МТСБУ і затверджуватися Нацфінуслуг. “Це пов’язано з тим, що такий механізм часто використовувався не за призначенням. Це призвело до повального демпінгу на ринку ОСЦПВ”, – пояснює Дмитро Грицута, голова правління УСК “Княжа Вієнна Іншуранс Груп”.

Тепер страховики не зможуть і надмірно роздувати тарифи. В даний час їм дозволено накручувати до 145% від суми платежу за ОСЦПВ. Така надбавка діє, наприклад, у випадку, якщо протягом року з вини страхувальника траплялося дві аварії і більше.

Злочин і кара

Документ вводить систему штрафів для клієнтів, які будуть порушувати умови страхування. Наприклад, якщо ДТП спровокував водій, чий стаж водіння або вік менше того, що зазначений в договорі, страховик виплатить постраждалому відшкодування. Але згодом вимагатимуть з винуватця аварії 50% від суми компенсації в порядку регресу.

Таке ж покарання чекає і водіїв, що приховала від СК інформацію, важливу для розрахунку тарифу. Так, компанія може пред’явити регрес на половину суми відшкодування, якщо винуватець аварії використовував свою машину як таксі, але при покупці договору з яких-небудь причин приховав цей факт від страховика.

Раз і назавжди

Водії будуть позбавлені від необхідності переукладати договір автоцивілки в разі продажу або відчуження автомобіля. “Згідно з чинним законом, якщо власник транспортного засобу, що продається або відчужується, не подав заяву про припинення договору страхування, поліс автоматично припиняє діяти”, – розповідає Дмитро Грицута.

Правда, знають про це далеко не всі автовласники. А тому відмова страховика виплачувати відшкодування за вже недійсним договором часто застигає їх зненацька. Втім, як і штрафи ДАІ, які інспектори виписують їм за відсутність автоцивілки. Після вступу закону в силу при купівлі-продажу авто поліс ОСЦПВ буде залишатися дійсним і переходити до нового власника машини.

Відповідальне розчарування

Одне з головних розчарувань нового закону – відсутність в ньому норм про запровадження прямого врегулювання. І страховики, і автовласники сподівалися, що документ дозволить потерпілим в ДТП отримувати відшкодування в тій компанії, в якій вони самі купили поліс ОСЦПВ. Це зробило б процедуру отримання компенсацій набагато більш ефективною в порівнянні з діючою (на даний момент потерпілим доводиться вимагати виплати від СК, де застрахована відповідальність винуватця).

Зараз водії не надто замислюються над тим, в якій компанії страхувати відповідальність, і купують найдешевші поліси. Адже розбиратися зі страховиком доведеться не їм, а потерпілому. Якби автовласники знали, що від вибору СК залежить доля їхньої власної виплати, то стали б вибирати страховика не менш ретельно, ніж при покупці КАСКО. Тепер для введення процедури прямого врегулювання потрібно прийняття нових правок до закону. За прогнозами страховиків, на це знадобиться не менше року.

ДУМКА. Валерія Ельбрехта, експерт з автострахування НАСК “Оранта”

- Одна з новацій закону – нова система визначення тотальної загибелі транспортного засобу. На даний момент автомобіль може бути визнаний фізично знищеним, якщо його ремонт технічно неможливий або економічно не обгрунтований.

Якщо автовласник не погоджувався з цим, йому відшкодовувалася різниця між вартістю транспортного засобу до та після ДТП, а також витрати на евакуацію з місця ДТП.

У новому законі згоду власника на визнання транспортного засобу фізично знищеним не є обов’язковим. Автовласникові виплачується різниця між вартістю транспортного засобу до та після ДТП і витрати на евакуацію (але не більше 50 тис. грн.). Тобто залишки транспортного засобу залишаються у потерпілого.

ДУМКА. Олександр Яременко, начальник відділу транспортних ризиків СК “Allianz Україна”

- Новий закон вносить деякі зміни в процедуру розрахунку виплат. Він передбачає можливість виплати відшкодування безпосередньо на СТО без проведення експертизи (за згодою потерпілого). Якщо ж відшкодування виплачується безпосередньо потерпілому, страхова компанія має право відняти з цієї суми ПДВ.

Податок буде компенсований автовласникові тільки після надання їм документального підтвердження факту оплати ремонту автомобіля. Що стосується франшизи, то вона не зміниться і складе до 1 тис. грн. (До 2% від ліміту відповідальності по збитку майну третіх осіб). Як і раніше, франшиза не застосовується по збитку життю і здоров’ю третіх осіб, включаючи моральну шкоду.

Схожі публікації:

Ринок страхування

Коментарі





При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на STRAHUVANNYA.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами