Хто залишиться без виплат по ОСАГО?

29.11.2012 

Приватне акціонерне товариство "Виробничий комплекс "Лілея" пропонує послуги по виготовленню офсетних етикеток. Компанія здійснює друк етикеток в промислових масштабах за ексклюзивним дизайном, враховуючи усі побажання замовників.

виплати ОСАГО

Така страховка коштує набагато дешевше, але не має жодної юридичної сили. Правозахисники підтверджують, клієнтові, який попався на це, не допоможе навіть суд. За власну неуважність водіям доведеться розплачуватися самостійно.

Фінальний розпродаж

Нинішня осінь ознаменувалася небувалою кількістю відмов у виплатах постраждалим в ДТП. Мова йде, в першу чергу, про «автоцивілку» – обов’язкове страхування відповідальності. Клієнти масово скаржаться на те, що компанії не приймають до оплати договори, укладені від їх імені. Страховики ж називають такі договори недійсними, оскільки поліси були куплені через посередників. У Моторному (транспортному) страховому бюро України (МТСБУ) цю ситуацію пояснюють просто: з початку року страховики втратили в цілому близько 65 тис. полісів «автоцивілки» серій АА і АВ, які використовувалися при укладанні договорів в 2011-2012 роки. Очевидно, що ці поліси виявилися в руках шахраїв, які і продавали їх під виглядом страхових агентів.

Гроші, внесені водіями в якості оплати страховки, до компаній не дійшли. Особистості аферистів, які привласнили заробіток страховиків, також не встановлені. Відповідно, ні про яку компенсацію постраждалим в ДТП водіям не може бути й мови. Як говориться, кому платили, з того і питайте. «З юридичної точки зору шансів отримати виплату в такому випадку дуже мало, – пояснює незалежний юрисконсульт Борис Козленко. – Якщо компанія офіційно повідомила Моторне бюро про втрату певної кількості полісів, і якщо інформація про це була оприлюднена до дати, коли страхувальник купив один з них, то відповідальність лягає на продавця. Можу припустити, що шахраї продавали такі поліси з «пересувних офісів». Чомусь зараз стало дуже популярно купувати ОСАЦВ в першому-ліпшому кіоску. Тому знайти продавця з ларька на колесах не представляється можливим».

Безумовно, частина провини в цьому випадку лягає на клієнта: не перевірив ліцензію страхового агента, не зателефонував у головний офіс компанії, від імені якої укладається договір, а то й просто спокусився дешевизною. Однак повністю звільняти страхову компанію від відповіді все ж не можна, вважають експерти. «Вирішення цієї проблеми, на жаль, потрапило в «біле поле» страхового законодавства, – говорить гендиректор Асоціації страхувальників України Леонід Хорін. – Такі питання раніше не виникали, і відповіді на них не однозначні. Але страховик зобов’язаний розділити відповідальність з клієнтом. Уявіть, що якась велика компанія заявила, що у неї нібито вкрали кілька десятків тисяч полісів. При цьому є вимоги законодавства в частині збереження бланків суворої звітності, до яких відносяться поліси ОСАЦВ. Якщо компанія порушила ці вимоги, чому споживачі повинні відповідати за чужий недогляд?».

Крім того, Хорін упевнений, що в даній проблемі є й зворотна сторона медалі. За статистикою МТСБУ, за вісім місяців нинішнього року виплати страховиків по «автоцивілці» зросли майже на 15%, при цьому кількість укладених договорів (і відповідно, надходжень) практично не змінилося. Це означає, що страховики втрачають заробіток, а втрати треба якось компенсувати. «Складно повірити, що якісь зловмисники цілеспрямовано обкрадали офіси страховиків, – говорить Хорін. – Швидше тут присутня змова компаній і третіх осіб, які продавали «загублені» поліси з урахуванням спільних інтересів. Кожен отримує свою частку, але страховик не несе ніякої відповідальності з виплати, а крайнім у випадку ДТП залишається «неуважний» клієнт: мовляв, треба було дивитися, що брали».

Агенти без прикриття

За словами експертів, в цій ситуації розраховувати можна лише на свою власну уважність. Слід розуміти, що прагнення заощадити десять-двадцять гривень або просто небажання під’їхати в офіс страхової компанії може потім обернутися величезними витратами.

Більш того, за оцінками Хоріна, по країні зараз ходять не десятки, а сотні тисяч неврахованих, «вкрадених» або «загублених» полісів ОСАЦВ. Так, за останні три місяці страховики «ІнтерТрансПоліс», «райпо» і «Міська страхова компанія», за рішенням Держкомфінпослуг, позбавлені права працювати на ринку «автоцивілки». МТСБУ стверджує, що заходи для вилучення полісів цих компаній зараз приймаються. Однак очевидці стверджують, що на ринку повно так званих страхових агентів, які активно і за викидними цінами розпродають вже недійсні папірці автовласникам. Найбільше ризикують страхувальники в «мобільних місцях» укладання договорів (на дорозі, в автомобілях, павільйонах), а також в інтернеті, де агенти пропонують знижку до 50%.

Але щоб не обпектися, сьогодні необхідно перевірити у страхового агента наявність договору про надання посередницьких послуг або довіреності на продаж полісів ОСАЦВ, виданої від імені страховика. У майбутньому документів, які агент повинен надати на першу вимогу клієнта, стане набагато більше, сподіваються в МТСБУ. Нещодавно відомство розробило проект обов’язкових вимог до страхових агентів, що продають поліси «автоцивілки». Якщо цей проект буде прийнятий, агентурної мережі страховиків загрожує різке скорочення. По-перше, всіх агентів зобов’яжуть пройти навчання та отримати атестат. По-друге, із претендентів на цю роботу виключаються громадяни без освіти, знання законів про страхування і навички роботи з бланками і полісами. Обов’язковою умовою також стане відсутність судової заборони займати матеріально-відповідальні посади.

Окремі учасники ринку вже висловилися проти проекту МТСБУ, головний контраргумент – монополізація ринку «автоцивілки». «Справа в тому, що невеликі компанії сьогодні не можуть дозволити собі відкривати філії у всіх містах України, тому для розширення географії продажів вони наймають страхових агентів, – на правах анонімності зізнався заступник голови однієї із страхових компаній. – Часто ці люди мають інше, постійне місце роботи, а продажем полісів підробляють, адже заробіток тут нестабільний. Якщо зобов’язати їх вчитися і пройти атестацію, вони кинуть таку підробіток. Дрібні компанії залишаться без власних представників в регіонах, і страхування перейде до великих гравців цього ринку».

Директор Федерації страхових посередників України Сергій Іншаков не виключає можливого укрупнення ринку «автоцивілки», однак упевнений, що необхідно змінити вимоги до страхових агентів і брокерів. Сьогодні законодавство в цьому питанні дуже розмито, тому аферисти знаходять лазівки для подвійної гри. Однак експерт говорить, що регулювати тільки один сегмент страхового ринку безглуздо. «Зараз Держкомфінсулуг разом зі страховиками розробляє зміни до закону про страхування, – пояснює Іншаков. – У документі брокерам і агентам приділено достатньо багато уваги: якщо сьогодні їх діяльність регулює тільки одна стаття закону, то в законопроекті це буде цілий розділ, написаний відповідно до директиви ЄС про страховий посередництва. Думаю, проект МТСБУ варто пов’язати з цим законопроектом, інакше виникне ризик різночитань і нових проблем».

Як перевірити справжність поліса ОСАЦВ

1. Натиснути на кнопку «Запит в ЦБД» на головній сторінці офіційного сайту МТСБУ (http://www.mtsbu.kiev.ua).

2. Натиснути «Увійти» на панелі авторизації ЦБД МТСБУ (логін і пароль для переходу у вікно формування запитів вносити не потрібно).

3. Обрати запит «статус бланка поліса на певну дату за серією та номером».

4. Вписати у вікно запиту серію і номер бланка поліса, розташованого зверху на бланку, і вказати дату укладення договору.

5. Натиснути «Пошук».

6. Якщо статус бланка поліса на дату укладення договору «невикористаний», то можна укладати договір.

7. Якщо статус «укладено договір», «втрачений», «зіпсований» або «знищений», то укладати договір на бланку з таким номером не слід.

 

Читайте на cайті:

Ринок страхування

Коментарі





При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на STRAHUVANNYA.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами