Оцінки МТСБУ за “автоцивілкою”: інформація до роздумів

01.01.2013 

Приватне акціонерне товариство "Виробничий комплекс "Лілея" пропонує послуги по виготовленню офсетних етикеток. Компанія здійснює друк етикеток в промислових масштабах за ексклюзивним дизайном, враховуючи усі побажання замовників.

автоцивілкаМоторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ) оприлюднило оцінки діяльності страхових компаній України за якісними показниками у сфері обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів («автоцивілки») за І півріччя 2012 року.

Діяльність страховиків оцінювалася за трьома якісними показниками: загальна оцінка фінансового стану (достатність і ліквідність активів для виконання страховиком прийнятих на себе зобов’язань), якість врегулювання збитків (частка вимог, врегульованих страховиком у строк до 150 днів від дати ДТП до остаточної виплати) та кількість скарг на страховика, що надійшли в МТСБУ.

Отримані показники бюро оцінило за трибальною шкалою як “високі”, “середні” та “низькі”, привласнивши їм колір – зелений, жовтий і червоний відповідно.

В оцінці МТСБУ взяло участь 83 українських страховика. 20% оцінюваних компаній мають високі фінансові показники, які дозволяють віднести їх до групи “стійкі”. У групу “задовільні” (у компаній відсутні серйозні проблеми, а фінансові показники знаходяться на середньому рівні) МСТБУ віднесло близько половини (майже 49%) своїх членів. Фінансовий стан 26,2% компаній викликає побоювання, а їх показники знаходяться на рівні, який значно нижче середнього по ринку (група “прикордонні”). Нарешті, близько 5% учасників ринку отримали “незадовільну” оцінку, оскільки їх фінансовий стан був оцінений як нестабільний.

Слід зазначити, що результати публікувалися тільки за згодою кожної з компаній. Дві компанії відмовилися дати згоду на публікацію інформації повністю, а ще три – частково. У 11 компаній виявилося недостатньо статистичних даних, а показники ще двох страховиків зажадали додаткового аналізу.

На думку учасників ринку та експертів, методика презентації результатів дослідження, застосовувана МТСБУ, залишається недосконалою. Зокрема, клієнтові досить важко зрозуміти, які реальні цифри приховуються за “зеленим” чи “жовтим” кольором того або іншого страховика. Отже, рішення про покупку поліса ОСАЦВ йому доводиться приймати, орієнтуючись на колір.

Але навіть високий рівень не гарантує швидку виплату відшкодування. Так, за даними Національної комісії з регулювання у сфері ринків фінансових послуг, 36% всіх вимог врегульовуються в термін більше 150 днів, 27% – від 90 до 150 днів і тільки 37% – до 90 днів.

І все ж певну інформацію до роздуму результати оцінки МТСБУ безсумнівно дають. Так, наприклад, як і слід було очікувати, у лідерів ринку включене “зелене світло” за всіма трьома оцінюваними параметрами. Звертає на себе увагу те, що виняток становить НАСК “Оранта”, у якій зафіксований середній (“жовтий”) рівень за двома параметрами: за якістю врегулювання збитків та кількістю скарг.

Втім, це вже не новина. Тільки в січні-лютому 2012 року, за даними МТСБУ, кількість неврегульованих страхових випадків по “автоцивілці” зросло в “Оранті” в півтора рази і досягла 2388. Прострочені зобов’язання “Оранти” за “автоцивілкою” перевищили 23 млн грн., При тому що середня сума відшкодування становить близько 10 тис. грн.

Враховуючи, що на загальних зборах членів МТСБУ на початку вересня прийнято рішення, що при оцінці діяльності страховика надалі враховуватиметься кількість врегульованих справ у строк до 120 днів (від дати ДТП до останньої виплати), тобто відбудеться жорсткість критерію оцінки, навряд чи варто очікувати, що “Оранті” вдасться “позеленіти” в наступному звіті.

Що стосується скарг клієнтів, то на “Оранту” скаржаться не тільки в МТСБУ. Найбільш численні скарги на компанію до комітету Верховної Ради з питань фінансової, банківської, податкової та митної політики змусили народного депутата Сергія Павленка звернутися з відповідним запитом до Нацкомфінуслуг. За словами голови комісії Андрія Стасевського, і на адресу самого регулятора надходять численні скарги та повідомлення про порушення компанією законодавства у сфері фінансових послуг.

У І півріччі 2012 року показники НАСК “Оранта” в черговий раз погіршилися (страхових премій компанія зібрала на 300 500 000 грн., що на 7% менше, ніж за аналогічний період попереднього року, а обсяг виплат скоротився з 112 млн грн. В 2011 році до 99 млн грн. у поточному). Незважаючи на це, компанія продовжує заявляти про те, що у неї все добре.

Стан справ в “автоцивілці” служить індикатором загального стану страхового ринку країни. ОСАЦВ є також найбільшим сегментом страхового ринку. За данням МТСБУ, за січень – травень виплати по ОСАЦВ склали майже 425 млн грн., А збір премій – 1,01 млрд грн. Проникнення цього виду страхування досягає майже 100% (поліс ОСАЦВ є у 93% автовласників). У той час як проникнення страхування життя становить лише 7%, добровільне медичне страхування та страхування майна – по 2%.

Це, мабуть, головна причина того, що дані, опубліковані МТСБУ, вимагають уважного аналізу. І не тільки з боку нинішніх і потенційних клієнтів, але і регулюючих органів, на яких лежить відповідальність за розвиток цивілізованого ринку страхування в Україні.

Схожі публікації:

Ринок страхування

Коментарі





При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на STRAHUVANNYA.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами